Försäljning och kundservice Nivå 2
Handel och Administration
Distans, 100 poäng
Inom handels- och tjänstesektorn är sälj- och servicefunktionerna viktiga för företagens lönsamhet och utveckling. Ämnet försäljning och kundservice behandlar hur goda och hållbara kundrelationer skapas och vårdas. I ämnet ingår även delar om ekonomiskt ansvar samt vikten av långsiktigt, målmedvetet och hållbart arbete.
Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Målinriktad och kundorienterad service som leder till god försäljning samt strategier för god service med anpassning till olika kundtyper och kundbeteenden.
- Hur anpassning till olika målgruppers attityder, värderingar, kommunikationsmönster och förhållningssätt kan påverka kundmöten och kundrelationer.
- Service och kundsupport med anpassning till olika kundtyper och kundbeteenden i försäljnings- och servicesituationer.
- Hantering av klagomål och reklamationer i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Hur utvärdering och utveckling av kundens upplevelse av en servicesituation kan genomföras.
- Hur interaktion, kommunikation och kulturella kommunikationsmönster fungerar i olika säljsituationer och försäljningskanaler samt vikten av god yrkesetik.
Ämnes-/kursplan
FORS2000X (Länk till extern sida.)
Anmälningskod
ARE-FORS2000X
Skolform
Gymnasial utbildning
Antal Kursstarter: 9