Försäljning och kundservice Nivå 3
Handel och Administration
Distans, 100 poäng
Inom handels- och tjänstesektorn är sälj- och servicefunktionerna viktiga för företagens lönsamhet och utveckling. Ämnet försäljning och kundservice behandlar hur goda och hållbara kundrelationer skapas och vårdas. I ämnet ingår även delar om ekonomiskt ansvar samt vikten av långsiktigt, målmedvetet och hållbart arbete.
Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
- Strategier för kundorienterat, målinriktat och framgångsrikt försäljningsarbete samt innebörden av kundens totala köpupplevelse.
- Kundservice och upplevelser mellan kund och företag.
- Kund- och säljpsykologi, däribland hur attityder, förhållningssätt och värderingar kan påverka försäljningssituationer.
- Metoder för ökad försäljning, till exempel genom merförsäljning eller snittköp.
- Praktisk säljkommunikation, till exempel produktdemonstrationer.
- Lagar och andra bestämmelser samt avtal inom området.
- Hur utvärdering av försäljningsarbete kan genomföras.
- Retorik och presentationsteknik inom försäljning.
- Kommunikation och yrkesetiska förhållningssätt genom olika medier i sälj- och kundservicesituationer.
Ämnes-/kursplan
FORS3000X (Länk till extern sida.)
Anmälningskod
ARE-FORS3000X
Skolform
Gymnasial utbildning
Antal Kursstarter: 3