Försäljning och kundservice Nivå 1
Handel och Administration
Distans, 100 poäng
Inom handels- och tjänstesektorn är sälj- och servicefunktionerna viktiga för företagens lönsamhet och utveckling. Ämnet försäljning och kundservice behandlar hur goda och hållbara kundrelationer skapas och vårdas. I ämnet ingår även delar om ekonomiskt ansvar samt vikten av långsiktigt, målmedvetet och hållbart arbete.
Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Avgörande faktorer vid målinriktad och kundanpassad service samt hur servicen kan planeras och genomföras.
- Hur egna och andras attityder, förhållningssätt, kommunikationsmönster och värderingar kan påverka kundmöten och kundrelationer.
- Service och anpassning till kunden samt lämpliga arbetsmetoder och tekniker vid olika servicesituationer.
- Ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet inom försäljnings- och kundserviceområdet.
- Lagar och andra bestämmelser inom försäljnings- och kundserviceområdet.
- Hur kundservicearbete kan utvärderas.
- Samarbete med kollegor och olika yrkesgrupper, till exempel tillverkare och leverantörer.
- Service vid olika typer av kundmöten i digitala och fysiska försäljningskanaler.
- Interaktion och kommunikation i olika kund- och servicesituationer.
- Yrkesetik inom försäljning och kundservice.
Ämnes-/kursplan
FORS1000X (Länk till extern sida.)
Anmälningskod
ARE-FORS1000X
Skolform
Gymnasial utbildning
Antal Kursstarter: 9