Företagsekonomi Nivå 3
Ekonomi & Juridik
Distans, 100 poäng
Företagande och ett konkurrenskraftigt näringsliv är grundläggande förutsättningar för länders ekonomiska utveckling och välstånd. Ämnet företagsekonomi behandlar företagande i vid bemärkelse och belyser såväl ekonomiska som sociala och miljömässiga aspekter. I ämnet ingår marknadsföring, ledarskap och organisation, redovisning och kalkylering samt entreprenörskap.
Undervisningen i ämnet företagsekonomi på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
- Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar med fokus på betydelsen av hållbart företagande för miljö- och klimatpåverkan, människors levnadsvillkor och mänskliga rättigheter samt för företagens utveckling och lönsamhet.
- Internationella målsättningar och överenskommelser inom området hållbar utveckling.
- Lagar och andra bestämmelser som styr företagens agerande inom olika områden.
- Affärsplanens funktion och uppbyggnad.
- Hur affärsidéer, marknads- och säljplaner kan utformas utifrån en analys av marknad, målgrupp och ett företags förutsättningar.
- Metoder för marknadsföring av ett företags varor eller tjänster.
- Budgetering och kalkylering med utgångspunkt i affärsplanens mål och strategi genom formulering av konkreta och mätbara mål som kan följas upp. Att välja kalkylmetod och relevant information som underlag för kalkyler samt att bedöma kalkylresultatens användbarhet i en beslutssituation.
- Redovisning, räkenskapsanalys och bokslut.
- Digitala verktyg för kalkylering och redovisning.
- Hur ett företag kan finansiera sin verksamhet. Beräkning av kapitalbehov utifrån analys av olika finansiella nyckeltal, däribland soliditet och likviditet. Digital teknik för beräkning, simulering och uppbyggnad av kalkylmodeller.
- De finansiella marknaderna och de finansiella institutionerna samt deras roll och funktion.
- Metoder och teorier som används i företagens ledning, styrning och organisation. Ledarskap och organisation med demokratiska värderingar, jämställdhet och etisk medvetenhet som grund.
- Hur företagsekonomiska problem kan identifieras och analyseras. Analys av ett företagsekonomiskt problem med utgångspunkt i individens, företagets eller samhällets perspektiv och med hjälp av företagsekonomiska teorier.
Ämnes-/kursplan
FOET3000X (Länk till extern sida.)
Anmälningskod
ARE-FOET3000X
Skolform
Gymnasial utbildning
Antal Kursstarter: 6