Marknadsföring Nivå 1
Ekonomi & Juridik
Distans, 100 poäng
Ämnet marknadsföring inom besöksnäringen behandlar huvudsakligen marknadsföring och försäljning av tjänster och produkter inom turism- och besöksnäringen. Marknadsföring handlar om att visa vad en verksamhet står för och nå ut med dess speciella budskap och erbjudanden, men också om betydelsen av att skapa och vårda kundrelationer som genererar värde både för kunder och för en positiv framtida utveckling av verksamheten.
Undervisningen i ämnet marknadsföring inom besöksnäringen på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Marknadsföringsteorier, begrepp och olika strategier.
- Marknadsföringens påverkan på individen.
- Aktörer, företagsprofiler, varumärken, produkter och försäljning inom besöksnäringen.
- Marknadsföringens roll i köpprocessen, från behov till beslut. Kundrelationens livscykel och faktorer som påverkar kunden i köpprocessen.
- Betydelsen av kundens värderingar och upplevelse, till exempel servicekedjan vid incheckning på ett hotell, besök på en restaurang eller upplevelsepark samt besök på en mötes- och eventanläggning.
- Hur kundrelationer och kundnöjdhet skapas och vårdas.
- Prissättning och försäljning för olika målgrupper och kundsegment, till exempel privatpersoner, grupper och affärsresenärer med hänsyn till efterfrågan beroende på till exempel resmönster, säsong eller konjunktur.
- Marknadssegmentering och kundens olika roller. Hur riktad marknadsföring kan anpassas för olika målgrupper, till exempel utifrån etiska förhållningssätt, demokratiska värderingar och hållbar utveckling.
- Marknadsföring och försäljning via media. Informationsteknik och digitala medier som verktyg i marknadsföringsarbetet.
- Layout och exponering av marknadsföringsmaterial.
- Planering, genomförande och utvärdering av marknadsaktiviteter, till exempel mässor, evenemang, kampanjer i digitala medier, sponsring och annonsering.
- Marknadsanalysmetoder och undersökningar för att anpassa tjänst eller produkt efter marknad.
- Lagar och andra bestämmelser inom marknadsföring och försäljning, däribland marknadsföringslagen och e-handelslagen samt etiska regler.
Ämnes-/kursplan
MARK1000X (Länk till extern sida.)
Anmälningskod
ARE-MARK1000X
Skolform
Gymnasial utbildning
Antal Kursstarter: 6